Živá škola
18. 02. 2020 Autor: Ľubica BenkovskáNa pracovnej ceste v Bratislave, kde sme spoznávali školy zapojené alebo naklonené inkluzívnemu vzdelávaniu detí , sme nemohli nenavštíviť aj jedno netradičné zariadenie Lesný klub Gaštanko a tiež Lipovú školu. Zaviedla nás tam jedna známa, ktorej dcérka navštevovala lesný klub a momentálne navštevuje Lipovú školu.
Lipová škola
Lipová škola je občianske združenie, ktoré tvorí aj vzdelávaciu skupinu, tzv. “domácu školu“ typu málotriedka. Deti sa učia jednotlivé predmety v blokoch. Sú vedené k väčšej samostatnosti, kreativite, aktivite a rozvoju zručností potrebných pre každodenný život.
Príjemné prostredie Lesného klubu Gaštanko
Presunuli sme sa do nami nepoznanej časti Bratislavy – Rače, ktorá má charakter malého mestečka s rodinnými domami a tichým prostredím. Cestičkou mierne do kopca, okolo kúpaliska sme sa dostali ku drevenej chatke so záhradkou obklopenej lesom. Drevený plot a preliezačky vyrobené v spolupráci s rodičmi detí, záhony s bylinkami, altánok s ohniskom – to všetko a oveľa viac sa nachádzalo v záhrade okolo chatky.
Zázemie
Vstúpili sme dnu a tam, za praskotu dreva v piecke sa detičky s pani učiteľkou – v lesnej škôlke nazývanou sprievodkyňou, učili o živote stromov a kolobehu ich života. Túto škôlku navštevuje pravidelne 15 detičiek predškolského veku. Procesom výchovy v lesnej škôlke ich sprevádzajú 2 sprievodkyne. V chatke majú tiež pani kuchárku, ktorá sa stará o chutné, zdravé jedlo varené z kvalitných surovín. Na poschodí majú matrace, na ktorých si môžu poobede oddýchnuť.
Aktivizácia
Je skvelé, že pri výchove dieťaťa sa kladie veľký dôraz aj na spoluprácu rodičov a celej komunity. Zapájajú sa do spoločných programov, aktívne sa podieľajú na chode škôlky, keď majú nejaký nápad na zlepšenie, môžu ho zrealizovať. Takýmto spôsobom sa ľudia aktivizujú a učia tejto občianskej angažovanosti aj deti.
Vonku
Boli sme s nimi, keď sa obliekali a šli do lesa pozrieť sa a overiť si všetko, čo im sprievodkyňa o stromoch a ich fungovaní hovorila. V priestoroch pred chatou sme obdivovali ich domáce zvieratká – morské prasiatka. Detičky zrazu nadšene pribehli a začali morčiatka kŕmiť zvyškami, ktoré sa zvýšili z kuchyne a tiež im s pomocou sprievodkyne nasypali granulky. Potom sa so svojimi sprievodkyňami odobrali na prechádzku do lesa. Celý čas boli deti živé, radostné, prirodzené.. Vzdelávané sú v prírodnom prostredí a učia sa láske ku prírode a všetkému živému, a to je ten základ, ktorý by malo mať každé dieťa, aby sa z neho v dospelosti stal dobrý človek. Preto niet divu, že základné pravidlo pobytu detí v prírode znie: „Neexistuje zlé počasie, existuje len zlé oblečenie.“
História lesných klubov
Za zakladateľku lesnej škôlky sa môže považovať Ella Flautauová, ktorá v roku 1950 opatrovala svoje deti aj deti susedov. Väčšinu času s nimi trávila vonku. Rodičia týchto detí vyvinuli iniciatívu, aby táto služba bola prijatá ako oficiálna škôlka. Je to krásny príklad toho, koľko vecí môže zmeniť zapálený jednotlivec s podporou hŕstky aktivizovaných a odhodlaných ľudí.
Prvé lesné materské škôlky vznikli teda už v 50-tych rokoch 20. Storočia vo Švédsku. V 60-tych rokoch sa rozšírili do Nemecka. Súvislá pedagogická koncepcia, ktorej sa držia doteraz všetky lesné materské školy vznikla až v 90. rokoch. V súčasnosti je na Slovensku 7 lesných klubov, ktoré poskytujú takýto typ predškolského vzdelávania.
Ďakujeme, že sme mohli vidieť a zažiť, ako takéto vzdelávanie detí v prirodzenom prostredí funguje.
Zdroje:
http://www.lesnyklubgastanko.sk/gastanko.php?text=deti_skolskeho_veku
https://eduworld.sk/cd/nl/155/materske-skoly-bez-strechy-a-stien-ziadny-nonsens
Ľubica Benkovská