ZŠ Alexandra Dubčeka - bezbariérová škola v bratislavskej Karlovej Vsi

12. 12. 2019 Autor: Ján Podhájecký

Počtom žiakov najväčšou základnou školou v bratislavskej Karlovej Vsi je ZŠ Alexandra Dubčeka. Vznikla pred štvrťstoročím. Kto by si predstavoval hranatú budovu schovanú medzi panelákmi, ostane prekvapený. V bezprostrednom okolí školy je veľký park, detské ihrisko, športové plochy či U-rampa (ktorú sme si vyskúšali aj na vozíkoch) :). Našu partiu nepotešil kopcovitý terén celého sídliska, kvôli ktorému bola aj krátka cesta od zastávky ku škole pre asistentov celkom zaberačka.

Keď sme už pri bezbariérovosti, musím povedať, že ma priestory školy príjemne prekvapili. Napriek tomu, že nemajú žiaka ktorý by potreboval k presunom invalidný vozík, majú bezbariérové wc na každom podlaží a do školy sa dá dostať aj bezbariérovo, bočným vchodom. Hlavný vchod je žiaľ bariérový (za vstupnými dverami sa nachádza asi 12 schodov).

Na škole nás privítal riaditeľ školy, PaedDr. Pavol Bernáth. Na stretnutie prizval aj niektoré svoje kolegyne. Medzi nimi bola aj školská špeciálna pedagogička Mgr. Monika Nemcová. Dozvedeli sme sa, že túto školu navštevuje približne 550 žiakov a 27 z nich je individuálne začlenených. V kolektíve im pomáhajú aj traja pedagogickí asistenti(-tky). Jedného majú financovaného „z ministerstva“, na jedného si napísali projekt a jedného si hradia z rozpočtu školy. Problém s pedagogickými asistentmi, ktorý bol pred nedávnom medializovaný, sa týkal aj tejto školy. Opäť sa potvrdzuje, že školám snažiacim sa o integráciu chýbajú financie na odborníkov. Táto škola by uvítala aj logopéda, no o úväzok v takomto rozsahu nie je medzi bratislavskými logopédmi záujem. Väčšina z nich má svoje súkromné ambulancie a svojich klientov.

Na škole sú integrovaní aj dvaja žiaci s mentálnym postihnutím (Variant A). Ostatné integrované deti majú rôzne poruchy učenia, správania, pozornosti, aktivity alebo majú narušenú komunikačnú schopnosť.

Do projektu Škola inkluzionistov od Nadácie pre deti Slovenska, sa škola zapojila vďaka učiteľke primárneho vzdelávania Mgr. Martine Výbošťokovej a samozrejme vďaka otvorenosti vedenia školy pre tento projekt.

Škola má veľký potenciál byť otvorenou pre všetky deti. Má výborné zázemie - veľké a bezbariérové priestory, množstvo odborných učební, bazén(onedlho bezbariérový) a celkovo príjemné prostredie školy. Vedenie školy je tiež naklonené prijímaniu žiakov so špecifickými potrebami, no vníma, že bez dostatočného odborného a pomocného personálu to škola nezvládne.

Veríme, že sa podmienky v školstve budú zlepšovať a že deficit vo financiách na odborný a pomocný školský personál nebude blokovať inklúziu v školstve, ku ktorej sa snažíme približovať. Deti so zdravotným znevýhodnením stále čakajú na „vstupenku“ do spoločnosti. Podobne, ako čakal na rok 1989 Alexander Dubček, ktorého meno nesie názov školy.

Ján Podhájecký