Výlet v Budapešti

14. 07. 2024 Autor: Róbert Szabó

Cez veľkonočné sviatky som bol v Budapešti - moja sestra, jej priateľ a ja. Išli sme v piatok vlakom o 6:01 z Košíc. Tam sme prichádzali o 9:45. Vrátili sme sa vlakom v nedeľu okolo 20:03.

Stanica sa volá Budapešť Keleti. Je veľmi veľká, obrovská, má okrúhly strom. Keď vyjdeš z vlaku, Maďari tam majú veľa vlajok na stanici. Zo stanice sme prešli dole do metra na linku M4. Boli sme ubytovaní na byte (cez airbnb) blízko centra, v Budíne blízko pri Dunaji.

Byt mal obývačku a dve izby. Bola tam pekná kuchyňa, len bez svetla pod hornou linkou. Sami sme si varili. Najprv sme nevedeli, ako vypnúť ich šporák, tak sme mali okolo toho veľa srandy. Oproti bytu bol Lidl, išli sme si tam kúpiť potraviny. Blízko bytu, len na skok je centrum.

Prvý deň sme sa išli prejsť do mesta. Prešli sme sa po hlavnej ulici Váci utca a po Széchenyiho moste. Na druhý deň sme večer išli na obhliadku loďou po Dunaji. Išli sme na otočku asi pol hodinu, aj okolo parlamentu. Veľmi tam fúkalo, tak som si musel dať aj mikinu a bundu. Loď nás previezla na druhú stranu Dunaja. Na hrad sme vyšli autobusom číslo 16. Od hradu je krásny výhľad na Dunaj a mesto. Je tam taká veľká socha patróna mesta, kráľa Štefana. Išli sme aj na Rybársku baštu. Pešo sme išli do mesta takou kľukatou uličkou. Vyzerala ako Nerudova ulica v Prahe. Išli sme aj po takej ulici, čo sa volala ako ja, že Szabó utca. (smiech) smile Rýchlo sme sa ňou dostali do centra. Videli sme aj parlament. Je obrovský (váu). surprised Prešli sme sa okolo Dunaja. Videli sme sochu topánok na pamiatku Židov, ktorých tam odvliekli a zabili.

V centre je veľké koleso, ešte väčšie ako v Košiciach. So sestrou sme si kúpili lístky a vyviezli sme sa ním hore. Bol odtiaľ výhľad na celú Budapešť. Bolo to super, už som ním išiel, takže som sa vôbec nebál a užíval si výhľad. smile

Navštívili sme reštauráciu Harry Potter. Volala sa The Magic - Food, Sweets, Coffee. Bolo tam super. Sedíš tam a oproti tebe je za oknom hore had. Na stene tam bol dementor. Dali sa tam objednať jedlá ako vo filme. Ja som si napríklad dal ovocný nápoj, z ktorého sa parilo. V centre sme boli na námestí Vörösmarty.

Tretí deň výletu bola nedeľa. Išli sme metrom do kúpeľov Széchenyi v Budapešti. Sú to najstaršie termálne kúpele v meste. Bolo tam veľmi teplo. Sú tam bazény dnu aj vonku. Bol som v obidvoch. Nemali tam tobogany (asi preto, lebo nemajú na ne peniaze (smiech)). Dnu je aj sauna. Bol som tam. Keď vojdeš, nevieš sa ani nadýchnuť, lebo je tam para.

Navštívili sme interaktívnu galériu IKONO. Keď vojdeš, dajú ti také biele plášte. Išli sme na šmýkačku a spadli sme do veľa farebných guličiek. Mohol si sa do nich hodiť. Menili sa tam farby a vtedy sa zmenili aj tie guličky, aj plášť. Vyzeralo to, že si sa tam v tom stratil. smile (smiech) Ďalej sa tam dali robiť “čmáry” so svetlom z telefónu. Keď stlačíš taký červený gombík, vyletia modré a biele papieriky. Bolo tam veľa svetiel, všelijaké farby. Prechádzaš tam uličkou a okolo teba visia svetlá, ktoré sa dajú aj potiahnuť. Bolo to krásne. V Budapešti sme videli aj Veľkú synagógu na ulici Dohány. Dovnútra sa nedalo dostať, lebo bol sviatok a bolo zavreté.

Budapešť je krásna. Sú tam úzke ulice. Bolo tam veľa ľudí, museli sme prechádzať medzi nimi. Počasie sme mali celý čas veľmi pekné, krásne. Bolo teplo, skoro dusno. Ľudia tam hovorili po maďarsky, ale my ich rozumieme, tak to bolo v pohode. Na výlete bolo veľmi dobre. Hlavný fotograf bola moja sestra, takže pripájam jej fotky.