Diskusia o bezplatnom parkovaní pre občanov s ŤZP v Košiciach

12. 12. 2016 Autor: Marián Kozák

Dňa 7.12. 2016 sa na Magistráte mesta Košice uskutočnila diskusia mestského zastupiteľstva, spoločnosti EEI s  občanmi s ŤZP a niektorými mimovládnymi organizáciami. Prítomný bol riaditeľ magistrátu  Ing. Pavol Lazúr, výkonný riaditeľ spoločnosti EEI Ján Tomanovič, náčelník mestskej polície Ing. Ján Palčik. Niektoré mimovládne organizácie, ktoré boli prítomné na diskusii,  kládli jednotlivým zástupcom mesta Košice rôzne otázky, návrhy a pripomienky. Prítomní boli: Ing. Ján Bartko, architekt z  asociácie  POLIO Košice, ktorý nás na tento aktív pozval, ďalej sa zúčastnili zástupkyňa Slovenského zväzu telesne postihnutých Košice,  Detský klub ZPDaM Košice. Za naše zariadenie boli prítomní zástupcovia Bc. Mária Dubecká - sociálna pracovníčka, PhDr. Marián Kozák - sociálny pracovník, Bc. Michal Kunc osobný asistent a klientka Petra Andrejová a Bc. Lukáš Tury - osobný asistent. Košická organizácia vozičkárov – Nezávislý život bola v zastúpení pani Terézie Baraničovej.

Požiadavky na riešenie parkovania ťažko zdravotne postihnutých občanov v meste Košice definoval Ing. Ján Bartko v nasledujúcich bodoch, každý diskutujúci dostal právo vyjadriť sa. My pridáme náš pohľad na aktív a diskusiu (pôvodný text je uvedený kurzívou):

Budeme sa zaoberať zavedením podmienok parkovania ŤZP občanov v súlade s legislatívou a striktnou kontrolou. Zo strany mestskej polície je predpoklad naplnenia potrieb hendikepovaných občanov odkázaných na využívanie parkovacích miest pre ŤZP.

Pre dosiahnutie uvedeného stavu je potrebné bezodkladne:

1.         Zvýšenie počtu vyhradených parkovacích miest pre ŤZP na 4 % z celkovej kapacity na každom uličnom úseku, čo predstavuje plošnú kapacitu v rozmedzí 4 -5%. Táto požiadavka bola prijatá, dokonca vznikla pre občanov možnosť podať požiadavku na zvýšenie počtu vyhradených parkovacích miest pri domoch so zvýšeným počtom občanov odkázaných na individuálnu prepravu, ale bez parkovacích miest na konkrétnu ŠPZ. Názor za zrušenie týchto miest sa opiera o tézu, že po dobudovaní všetkých parkovacích miest podľa projektu nebude problém zaparkovať v blízkosti svojho bydliska./p>

2.         Dodržiavanie predpísanej veľkosti vyhradených miest pre ŤZP a podmienok pre nastupovanie (kolmé parkovacie miesta 3500x5000, skupinové 3200 x 5000 v súlade s príslušnými STN). Dodržiavanej predpísanej veľkosti bolo schválené, ale parkovacie miesta sa už nebudú nachádzať priamo pred vchodom do bytoviek, budú umiestňované na okrajoch parkovísk (pravdepodobne kvôli maľovaniu čiar).

3.         Pri vytváraní nových miest dodržiavanie vyššie stanovených požiadaviek a budovanie bezbariérových nájazdov na chodníky, taktiež v súlade s príslušnými STN. Budovanie nájazdov na chodníky bolo prisľúbené, avšak bod 2 a 3 budú realizovateľné do plnej miery až po vypršaní platnosti predplatených parkovacích miest na konkrétnu ŠPZ, pravdepodobne do 1.7.2017.

Pre naplnenie potrieb osôb, pre ktoré zákon určuje vyhradené miesta pre ŤZP ďalej požadujeme:

4.         Vyhradené parkovacie miesta pre ŤZP sú bezplatné, pokiaľ motorové vozidlo zastavíte na vyhradenom parkovacom mieste pre ŤZP, s platným parkovacím preukazom. V prípade obsadenia týchto parkovacích miest si občan s ŤZP môže zakúpiť rezidenčnú kartu za zvýhodnenú cenu, ako seniori - 5eur.

5.         Kontrola obsadzovania vyhradených parkovacích miest pre ŤZP v súlade s vyhláškou o cestnej premávke. Pán Ing. Bartko navrhol prerokovať túto tému,  jeho návrh začal prvými požiadavkami, ktoré sa mali v priebehu diskusie doplniť:

Na vyhradenom parkovacom mieste môže parkovať osoba, ktorá je vodič s parkovacím preukazom  ŤZP a má postihnuté dolné končatiny. Táto koncepcia vydávania parkovacích preukazov a ich kontroly bola zhromaždením odmietnutá ako diskriminačná, nezohľadňuje individuálne potreby občanov s ŤZP odkázaných na individuálnu prepravu (cca. 450 vydaných parkovacích preukazov na území mesta Košice- autor vyjadril myšlienku zníženia počtu parkovacích preukazov, nakoľko počet parkovacích miest je nedostatočný). Osoba, ktorá sprevádza osobu s preukazom ŤZP kategórie C, môže využiť tento priestor, ale nemôže nechať vozidlo zaparkované (detaily o využívaní miesta pre ŤZP sú uvedené vo vyhláške). V tomto bode sa zúčastnené strany nezhodli na jednoznačnom riešení, nakoľko diskriminuje určitú skupinu ľudí s ŤZP, táto otázka ostáva naďalej otvorená. Argumentovali tým, že je vydaných viac parkovacích preukazov ako parkovacích miest.

6.         Rezidenčné karty pre osoby s telesným postihnutím s 50 % zľavou vydané pre miesto trvalého, resp. prechodného bydliska a miesta pracoviska (zamestnania).  Jednalo  by  sa o osobu,  ktorá plní tieto požiadavky:

a)   Vlastník vodičského  preukazu

b)   Je vlastníkom  motorového vozidla 

c)   Má pohybové telesné postihnutie – dolných končatín

Požiadavky na zľavu rezidenčnej karty sú schválené v bode 4, požiadavka na parkovanie v mieste pracoviska sa stretla s úspechom, body a, b, c boli zamietnuté ako diskriminačné. Padol návrh, aby ÚPSVaR poskytol mestskej polícii údaje z parkovacích preukazov v zmysle  sprievodom a pod.), nakoľko MP nedisponuje možnosťou overiť platnosť preukazu za účelom odtiahnutia vozidla z parkovacej zóny pre ŤZP pri jej zneužití. Mali sme pocit, že funkcionári magistrátu a EEI majú tendenciu podozrievať občanov s ŤZP zo všeobecného zneužívania parkovacích preukazov.

7.         Pri vyznačovaní vyhradených parkovísk pre ŤZP sa  snažiť  o umiestňovanie v blízkosti  bydliska osoby, ktorá požiadala o príslušnú zľavu z rezidentskej karty. 

S týmto návrhom sme súhlasili, ale technická realizácia obmedzuje umiestňovanie parkovacích miest kdekoľvek na parkovisku, pretože rozmery sú nadštandardné, čo v praxi môže znamenať, že parkovacie miesto bude umiestnené na okraji parkoviska.

Náš záver:

Nepriamou (možno aj priamou) snahou funkcionárov magistrátu je vo všeobecnosti docieliť využívanie MHD, nakoľko je finančne nákladná a dopravná situácia v Košiciach je problematická. V tejto diskusii sme rozprávali o právach osôb odkázaných na individuálnu prepravu. Argumentovať tým, aby občania s ŤZP používali verejnú dopravu, nepokladáme za konštruktívne. Podľa nášho úsudku je zrušenie parkovacích miest pre ŤZP na konkrétnu ŠPZ vozidla nezmysel, pretože parkovanie pred vlastným bytom nám nikto nezaručí (zneužívaniu parkovacích preukazov sa nedá všeobecne zamedziť a byrokracia len zaťaží tých, čo to naozaj potrebujú).  Zástupca EEI sa nepriamo vyjadril, že rozširovanie rezidenčných zón bude pokračovať, ako keby to mal už prisľúbené, ale k téme správy parkovísk súkromnou firmou sa v tomto článku vyjadrovať nebudeme. Pevne všetci dúfame, že všetkým ľuďom so zdravotným postihnutím sa čoskoro zlepšia podmienky na parkovanie v meste Košice a kompetentní prejdú od slov ku skutkom.

PhDr. Marián Kozák