AKTUALIZOVANÉ : Čo prináša novela zákona o kompenzáciách ŤZP (447čka)

13. 04. 2018 Autor: Ján Podhájecký

AKTUALIZOVANÉ : 14.4.2018, 11:15 (hodinová sadzba za OA)
Pôvodné znenie postupného zvyšovania hodinovej odmeny za výkon OA na 3,17€, zmenilo Ministerstvo PSVaR k dátumu aktualizácie tohto článku na 2,82€ bez ďalšieho ustanovenia, ktoré by určovalo rast tejto sumy. Za súčasného znenia je teda táto suma konečná. O stanovisko sme požiadali aj tlačové oddelenie Ministerstva PSVaR. Stanovisko po jeho doručení priložíme. 

Už pred rokom avizovalo Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny, že bude otvárať zákon č. 447/2008 Z.z. o peňažných príspevkoch na kompenzácie ťažkého zdravotného postihnutia. Tento zákon je jedným z najdôležitejších pre osoby s ŤZP, pretože stanovuje podmienky získania a výšku príspevku na mechanický a elektrický vozík, zdvihák, plošinu, auto, či iné pomôcky. Taktiež upravuje osobnú asistenciu, opatrovanie, aj parkovacie preukazy. Tento zákon je teda životne dôležitý pre približne 100.000 ľudí s ťažkým zdravotným postihnutím (miera funkčnej poruchy minimálne 50%). Týka sa však aj ďalších, minimálne 100.000 ľudí, opatrovateľov a osobných asistentov, ktorým tento zákon určuje podmienky a odmenu za svoju službu. Ak započítame aj rodinných príslušníkov, ktorých kvalita života priamo závisí od „úspešnosti“ a efektivity kompenzácie ŤZP, počet ľudí na ktorých znenie tohto zákona vplýva, nie je zanedbateľný vo vzťahu k počtu obyvateľov našej republiky.

Všetci z vyššie vymenovaných skupín boli plní nádeje, že novela tohto zákona prinesie konečne pozitívne zmeny do ich životov.

Úvodné sklamanie

20. februára 2018 bolo na webe slov-lex.sk zverejnené dlho očakávané znenie tejto novely na pripomienkovanie.

Vyberám najväčšie zmeny, ktoré novela obsahovala :

• výraznejšie zvýšenie opatrovateľského príspevku postupne do roku 2020 (+60% pri základnej výške)
• vyplatenie celej výšky opatrovateľského príspevku aj za mesiac v ktorom opatrovaný zomrie a mesiac nasledujúci po ňom
• zrušenie krátenia príspevku pri hospitalizácii opatrovaného, ak je s ním opatrovateľ ako sprievodca

• zrušenie nutnosti vrátenia alikvótnej časti peňažného príspevku po úmrtí poberateľa
• peňažný príspevok na úpravu bytu/domu/garáže, poberateľ nemusí vrátiť, pokiaľ byt predá, resp. prenajme, musí mu však v nehnuteľnosti ostať trvalý pobyt a teda ho užívať

• posudkový lekár môže vychádzať aj z odborného lekárskeho nálezu špecialistu v príslušnom odbore, ak nie je nevyhnutné vychádzať z lekárskeho nálezu
• zväčšuje sa okruh ľudí, ktorí budú mať nárok na parkovací preukaz – napr. o nepočujúcich (pridala sa príloha č. 18, kde je uvedený zoznam ochorení/diagnóz)

Pre zmenu uvádzam oblasti, kde novela neprináša žiadne, resp. len minimálne zmeny :

• výška hodinovej sadzby za výkon osobnej asistencie bola navrhovaná ako 102% hodinovej minimálnej mzdy (od 1. júla 2018 = 2,82€/hodina, teda + 4 eurocenty viac oproti súčasnosti)
• rozšírenie výkazu odpracovaných hodín OA o „časový rozpis od-do“ (uvádzať sa už nebude len celkový počet hodín za mesiac, ale aj každodenný čas príchodu a odchodu asistenta), úkony sa uvádzať naďalej nemusia
• drobné zmeny týkajúce sa zmluvy o výkone OA = keď nebude odovzdaný 6 po sebe nasledujúcich mesiacov na zmluvu ani jeden výkaz, takáto „neaktívna“ zmluva, bude automaticky zrušená; dodatok k zmluve, resp. jej zrušenie, je nutné nahlásiť UPSVaRu do 8 dní; novú zmluvu treba zaniesť úradu do 5. dňa nasledujúceho mesiaca
• posudzovanie príjmu pre účely doplatku, či krátenia peň. príspevku sa nemení
• artikulačné, taktilné aj tlmočenie v posunkovej reči pre nepočujúcich, sa z úkonov osobnej asistencie odstraňujú (prechádzajú pod odborné služby mimo tento zákon)
• pridáva sa nový úkon OA – pomoc užívateľovi OA so starostlivosťou o jeho dieťa do 3 rokov veku

Ostatných oblasti sa novela netýka, resp. sú zmeny len kozmetického charakteru a týkajú sa malej časti poberateľov príspevkov.

Víťazi a porazení

Ako z vyššie uvedeného vyplýva, najviac sa novele potešili opatrovatelia a ľudia so sluchovým postihnutím. Najmenej spokojní ostali užívatelia osobnej asistencie, ich osobní asistenti, ako aj pracujúci ľudia s ŤZP, ktorým sa budú príspevky naďalej krátiť v závislosti na výške príjmu.

Medzirezortné pripomienkové konanie trvalo 3 týždne, počas ktorých sa čiastočne zmobilizovala verejnosť aj tretí sektor. Organizácie združujúce alebo zastupujúce ľudí s ťažkým zdravotným postihnutím

Detský klub zdr.post. detí a mládeže v Košiciach, Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR, Národná rada občanov so ZP, Asociácia Polio v SR, Platforma rodín detí so ZP, Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska, ZOM Prešov, Rada pre poradenstvo v sociálnej práci, Sociofórum,..

spojili sily a zostavili na spoločnom stretnutí pripomienky, ktoré následne každá zo zúčastnených organizácií vložila cez portál slov-lex.

Po pripomienkovaní

Vyhodnotenie medzirezortného pripomienkového konania skončilo 10.4.2018 a prinieslo zrejme konečnú verziu novely, ktorá v takejto podobe pôjde na prerokovanie a následne schválenie Národnou radou SR. Niektoré pripomienky Ministerstvo akceptovalo. Predovšetkým tie, ktoré nemali negatívny vplyv na štátny rozpočet. Väčšina tých najpodstatnejších pripomienok však ostala nevyslyšaných.

Výber NEAKCEPTOVANÝCH PRIPOMIENOK :

Požadovali sme

Vyššiu "hodinovku" pre osobných asistentov

• okamžité zvýšenie hodinovej sadzby za výkon OA na úroveň 70% hodinovej priemernej mzdy, resp. 140% hodinovej minimálnej mzdy = cca 4€ + pravidelný rast spolu s ostatnými mzdami (NEAKCEPTOVANÁ)
Ministerstvo odôvodnilo neakceptovanie pripomienky veľkým zaťažením štátneho rozpočtu.
Navyše, zmenilo pôvodné znenie zo 102% min.hod.mzdy na pevne určenú sumu 3,17€. Navrhované aktuálne znenie nerieši ďalšie navyšovanie. Je teda jasné, že o 2 roky po voľbách, bude opäť potreba otvoriť otázku odmeny osobných asistentov. 3,17€ síce znamená mierne zvýšenie (paradoxne väčšie ako všetky navýšenia za posledné desaťročie), ale prvýkrát sa vyplatí asistentom až za mesiac júl 2020. Prechodné ustanovenia totiž určujú výšku „hodinovky“ na 2,82€ (1.7.2018-30.6.2019) a 2,99€ (1.7.2019 – 30.6.2020). Z navýšenia sa teda budeme môcť naplno tešiť až vo volebnom roku 2020.
Pôvodné znenie postupného zvyšovania hodinovej odmeny za výkon OA na 3,17€, zmenilo Ministerstvo k dátumu aktualizácie tohto článku na 2,82€ bez ďalšieho ustanovenia, ktoré by určovalo rast tejto sumy. Za súčasného znenia je teda táto suma konečná. O stanovisko sme požiadali aj tlačové oddelenie Ministerstva PSVaR. Stanovisko po jeho doručení priložíme. 

Pred pár dňami poslankyňa za hnutie Sme rodina, Petra Krištúfková, predložila v NR SR návrh na zvýšenie hodinovky OA. Návrh však bol len výstrelom do prázdna, pretože bolo viac ako jasné, že koaliční poslanci neschvália opozičný návrh zákona, ktorý sa navyše práve novelizuje. Pani poslankyňa tak len priliala olej do ohňa už aj tak nahnevaných užívateľov OA a ich OA. Podobne, ako keď sa opakovane snažila presadiť možnosť rodičov vykonávať OA bez obmedzenia a tak prakticky zmazať principiálny rozdiel medzi opatrovaním a osobnou asistenciou.

TLAČOVÁ SPRÁVA hnutia SME RODINA : Zvýšenie sadzby na osobnú asistenciu pre ZŤP koalícia zamietla:
https://hnutie-smerodina.sk/dokumenty/Tlacova-sprava-Prispevok-ZTP.pdf
WEBNOVINY - Poslankyňa za hnutie Sme rodina žiada príspevok na osobnú asistenciu aj pre rodičov :
https://www.webnoviny.sk/poslankyna-za-hnutie-sme-rodina-ziada-prispevok-na-osobnu-asistenciu-aj-pre-rodicov/

Zrušenie posudzovania príjmov

• zrušenie sledovania príjmu poberateľov peň. príspevkov / zrušenie krátenia príspevkov / jednotná výška opatrovateľského príspevku (NEAKCEPTOVANÁ)
Ministerstvo uvedené pripomienky odmietlo z dôvodu, že sú príspevky plne hradené zo štátneho rozpočtu a tak má štát právo stanovovať podmienky ich výšky. Ďalším argumentom ministerstva bol negatívny dopad na štátny rozpočet, či dodržanie princípu solidarity.
Kompenzácie ŤZP pritom neriešia hmotnú núdzu, ale telesné, mentálne či zmyslové znevýhodnenie. To sa nemení v závislosti na finančnej situácii. Nastávajú pritom situácie, kedy sa radšej osoba s ŤZP nezamestná, len aby neprišla o príspevok. Takéto nastavenie je demotivačné.

Zachovanie pôvodných tlačív výkazov

• zachovanie výkazov v pôvodnej podobe, teda bez nutnosti časových rozpisov (NEAKCEPTOVANÁ)
Ministerstvo si výkazy podržalo napriek množstvu pripomienok, ktoré smerovali k zachovaniu jeho súčasnej podoby. Ako dôvod uvádza účelnosť použitia prostriedkov, resp. zabránenie podvodnému konaniu. Žiaľ, kvôli niekoľkým jednotlivcom, ktorí OA zrejme nepotrebovali v takej miere v akej im bola priznaná, sa zvýši byrokracia pre všetkých užívateľov OA. Je potrebné zabrániť zneužívaniu tohto peňažného príspevku, rovnako tak, ako korupcii, či machináciám vo verejných obstarávaniach a v iných oblastiach. Takáto forma výkazov však zďaleka nevyrieši všetky problémy. Úradníci majú už teraz na hlavách množstvo byrokracie. Pre tých, ktorí výkaz vedeli obchádzať doteraz, je to len tajnička navyše.
Ak by aj niekde vznikol súbeh časov vykonávanej OA, je ťažko dokázateľné, že bol výsledkom podvodného konania.
Pr. Ak má užívateľ OA priznaný príspevok na úkony pomoci pri domácich prácach aj pri starostlivosti o pomôcku, nikde nie je vylúčené, že nemôže jeden OA umývať okná a zároveň medzitým druhý opravovať defekt na vozíku.. Dohľad sa dá vykonávať plnohodnotne aj dvom osobám súčasne (napr. pri dovolenke, keď sa nachádzajú užívatelia na jednom mieste).. Súbeh zamestnaní nezakazuje žiaden zákon. A právny princíp “čo nie je zákonom zakázané, je dovolené“ môže prinášať naozaj sporné situácie. Uvidíme, čo prinesie prax.

Nezasahovanie úradu do kontraktu 

• zrušenie navrhovaného ustanovenia, podľa ktorých sa po 6 mesiacoch „neaktívne“ zmluvy zrušia. (NEAKCEPTOVANÁ)
Navrhované zasahuje do plnohodnotného právneho úkonu dvoch strán – užívateľa OA a osobného asistenta. Takýto zásah nemá v správnom práve obdobu a považujem ho za zásah treťou stranou do kontraktu. Ministerstvo obhajuje takýto zásah za primeraný a sleduje tým regulovanie zmlúv. Tie budú automaticky posudzované pre účely evidencie osobných asistentov ako poistencov štátu. Štát chce teda týmto znížiť počet „zbytočných“ zmlúv.    

Otvorenie dverí škôl osobným asistentom

• zrušenie ustanovenia, že sa do rozsahu hodín nezapočítava čas strávený v zamestnaní a v škole, okrem vysokej školy (NEAKCEPTOVANÁ)
V zákone, ktorý je predmetom novely sa uvádza, že účelom OA je podpora pri vykonávaní pracovných, vzdelávacích, či voľnočasových aktivít. Na inom mieste sa však uvádza, že sa takéto činnosti do rozsahu priznaných hodín OA nezapočítavajú.
Ministerstvo odmietlo túto pripomienku s tým, že v školách je možnosť požiadať o školského asistenta a v práci o pracovného. A takúto pripomienku označilo za nesystémovú.
Je treba uviesť, že na rozdiel od osobného asistenta, je školský aj pracovný asistent žiadaný školou, resp. zamestnávateľom. Človek s postihnutím, je tak odkázaný na ich ochotu. Prípady z praxe ukazujú, že sú v tejto oblasti veľké problémy. Školy radšej dieťa odmietnu, prípadne nie sú ochotné vybavovať školského asistenta. Zamestnávateľ si dvakrát rozmyslí, či prijme do zamestnania človeka s postihnutím. Hlavne ak si bude vyžadovať aj pracovného asistenta, s čím vznikne zamestnávateľovi nová byrokracia.
Ďalšou oblasťou, ktorá hovorí za osobných asistentov v škole či práci, je riešenie úkonov osobných potrieb. Teraz na školách supluje osobných asistentov ochotný personál.
Súčasné nastavenie totiž asi predpokladá, že osobný asistent prinesie žiaka/študenta do školy, vyčká pár neplatených hodín niekde mimo školy a následne pribehne do školy, aby ho zaniesol domov. V horšom prípade pribehne ešte dvakrát počas dňa kvôli toalete na 10 minút. Je teda obsadený na 8 hodín a zaplatené dostane sotva 2 hodiny. Kto zoženie takého osobného asistenta?
„Otvorenie“ škôl osobným asistentom by stálo za diskusiu. Dôkazom toho, že sa to dá, sú vysoké školy. Pri pracovnej asistencii je otázka hygieny podobná. Neraz sa stáva, že úrad prizná jedného pracovného asistenta niekoľkým zamestnancom, mužom i ženám..
O školskej asistencii v praxi napísala výpovedný blog Zuzana Zimenová  - Kto môže deťom v školách naozaj pomôcť:
https://dennikn.sk/blog/710214/kto-moze-detom-v-skolach-naozaj-pomoct/

Dlhšiu "platnosť" lekárskeho nálezu

• predĺženie 6 mesačnej lehoty, počas ktorej môže posudkový lekár vychádzať zo staršieho lekárskeho nálezu na 12 mesačnú (NEAKCEPTOVANÁ)
Ministerstvo po dohode s posudkovými lekármi považuje 6 mesačnú lehotu za postačujúcu.
Táto pripomienka bola predkladá hlavne z dôvodu, že samotné konanie súčasťou ktorého je posúdenie, trvá niekedy aj 3 mesiace. Je preto nepravdepodobné, že by po skončení jedného konania inicioval žiadateľ o príspevok ďalšie konanie, v ktorom by mohol využiť starší lekársky nález. V praxi tak túto možnosť využije len minimum žiadateľov o príspevok.

AKCEPTOVANÉ PRIPOMIENKY platformy organizácií združujúcich a zastupujúcich občanov so ZP :

• aby sa v zmluve neuvádzalo miesto výkonu práce (keďže sa nedá ohraničiť na konkrétne mesto, ani štát)
• aby sa pridal odsek so znením „Osobnú asistenciu nie je možné podmieňovať druhom zdravotného postihnutia, stupňom zdravotného postihnutia alebo závažnosťou zdravotného postihnutia.“ (v praxi dochádzalo k subjektívnemu hodnoteniu schopnosti nezávislého života a aktivizácie zo strany úradníkov)
• aby do zoznamu ochorení pre účely nároku na parkovací preukaz ŤZP boli pridané svalové ochorenia (dystrofie, atrofie, ALS,...)
• aby sa nepridala povinnosť uvádzať do zmluvy minimálny počet odpracovaných hodín za mesiac (podobne ako pri mieste výkonu, sa nedá stanoviť objektívne minimum odpracovaných hodín – môže nastať choroba, či iná príčina absencie, výpadku OA)
• aby sa nemenili podmienky pre možnosť získania príspevku na druhé motorové vozidlo (tento bod novely Ministerstvo stiahlo)

MPSVaR túto novelu v najbližších týždňoch, zrejme bez väčších zmien predloží na schválenie Národnej rade SR. Po jej odhlasovaní vstúpi do platnosti 1.júla 2018.

Výsledkom bude podľa mňa vlna prechodu od osobnej asistencie k opatrovaniu. Samozrejme prejdú len tí, ktorí takúto možnosť majú a nežijú a ani nechcú žiť nezávisle od rodiny.

Naopak tí, ktorí žijú aktívne len za pomoci osobnej asistencie, majú problém. Ich osobným asistentom vyslalo ministerstvo signál, že si už teraz žijú nad pomery a za svoju prácu a zodpovednosť za život človeka, si nezaslúžia ani zodpovedajúcu minimálnu mzdu, ktorú pri podobnej práci stanovuje Zákonník práce.

Musím konštatovať, že podobne ako pri novele zákona o sociálnych službách je táto novela krokom späť. Deinštitucionalizácia, či články Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím ku ktorej sa predstavitelia štátu radi hlásia, sa evidentne neprejavujú v legislatívnej aktivite. Práve naopak. Posledné zmeny v týchto dvoch kľúčových zákonoch ukazujú opačný trend. Podporujú sa pobytové inštitúcie na úkor komunitných/ambulantných a podporuje sa závislosť na rodine (a v konečnom dôsledku po smrti rodičov na pobytovú inštitúciu) na úkor vytvárania podmienok pre nezávislý život ľudí s ťažkým zdravotným postihnutím.

Najvyšší čas biť na poplach, pretože tu nejde o drobné. Ak stratíme osobných asistentov, ktorí sú už teraz kvôli zlým platovým podmienkam jednou nohou na ceste preč, pôjde o život. Pre človeka, ktorý mohol žiť aktívne, vzdelávať sa a robiť to čo potreboval a chcel, ústavná starostlivosť nie je životom.

Bojuj(e)me ďalej 

Rozhodne sa ale nevzdávame. Jednoducho nemôžeme. Rezignácia by bola konečnou. O ďalších chystaných krokoch budeme informovať na facebooku, na stránke Fórum OA, ktorá vznikla po konferencii venovanej osobnej asistencii. Informovať určite budú aj všetky organizácie, ktoré sa do iniciatívy zapoja.

Ján Podhájecký